Dogoterapia w przedszkolu – na czym polega, jakie efekty przynosi?

Dogoterapia w przedszkolu – na czym polega, jakie efekty przynosi?

Czy zajęcia z psem mogą poprawić wyniki w nauce, pomóc w rozwoju emocjonalnym, a do tego w rozwoju fizycznym? Odkryj, na czym polega dogoterapia w przedszkolu. Dlaczego wykorzystujemy ją w Winners? Jakie efekty przynosi? Czytaj dalej w naszym artykule.

Spis treści:

  1. Na czym polega dogoterapia?
  2. Jakie są rodzaje dogoterapii?
  3. Jakie efekty przynosi dogoterapia w przedszkolu?
  4. Pies do dogoterapii, czyli jaki?
  5. Podsumowanie

Na czym polega dogoterapia?

Dogoterapia to nie są po prostu zajęcia z psem. Chociaż sprawiają one wiele radości wszystkim uczestnikom, ich cel jest znacznie głębszy. Jest to bowiem forma terapii wykorzystywana m.in. do wsparcia rozwoju emocjonalnego, społecznego oraz edukacyjnego dzieci w wieku przedszkolnym.

Jak to wygląda w praktyce? Podczas dogoterapii specjalnie przeszkolony pies w towarzystwie terapeuty współpracuje z dziećmi, uczestnicząc w różnorodnych ćwiczeniach dostosowanych do potrzeb danej grupy.

W przedszkolach dogoterapia jest stosowana jako uzupełnienie tradycyjnych zajęć edukacyjnych. Przez zabawę i naturalną interakcję z psem, dzieci uczą się ważnych umiejętności, które będą im służyć przez całe życie.

Jakie są rodzaje dogoterapii?

Zajęcia z dogoterapią mogą odbywać się w różnej formie, która powinna być dostosowana do grupy odbiorców. Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne wprowadziło polską terminologię, która dzieli dogoterapię na trzy główne kategorie: Spotkanie z Psem (SP), Edukacja z Psem (EP) oraz Terapia z Psem (TP). Czym się one różnią?

Spotkanie z Psem (SP) to podstawowa forma dogoterapii. Jest to jednorazowe lub okazjonalne spotkanie z psem terapeutycznym. Jest często wykorzystywane w celach edukacyjnych, na przykład w przedszkolach, aby uczyć dzieci podstawowych zasad bezpiecznego obchodzenia się ze zwierzętami.

Inną formą dogoterapii jest edukacja z psem (EP), w tym przypadku zwierzę uczestniczy w regularnych zajęciach edukacyjnych. Działa jak katalizator, zwiększając zaangażowanie oraz motywację u dzieci.

Nie możemy również pominąć terapii z psem, która jest stosowana w przypadku różnych potrzeb terapeutycznych, takich jak problemy emocjonalne, behawioralne czy rozwojowe u dziecka.

Bez wątpienia jednak dogoterapia odgrywa ważną rolę w rozwoju dzieci w różnych aspektach ich życia. Przyjrzyjmy się teraz, jakie efekty ona przynosi.

Jakie efekty przynosi dogoterapia w przedszkolu?

W przedszkolach Winners nie bez powodu regularnie zapewniamy dogoterapię naszym najmłodszym. Przynosi ona bowiem wiele korzyści. Jakich? Przedstawmy kilka z nich.

Zacznijmy od rozwoju emocjonalnego i społecznego. Interakcje z psem uczą dzieci rozumienia i reagowania na potrzeby innych istot. Ponadto rozwijają ich empatię. Co więcej, obecność psa w przedszkolu może mieć na dzieci działanie uspokajające, co jest niezwykle ważne w przypadku stresujących sytuacji.

To jednak nie wszystko. Dogoterapia może zwiększyć motywację do nauki, ułatwiając przyswajanie nowych informacji i umiejętności. A zabawy z psem, takie jak rzucanie piłki czy czesanie, mogą pomagać w rozwoju koordynacji i umiejętności manualnych, w tym małej i dużej motoryki.

Zajęcia z dogoterapią wpływają pozytywnie także na zachowanie dzieci. Uspokajająca obecność psa może regulować impulsywne i agresywne zachowania u najmłodszych. Tym samym dzieci uczą się prawidłowych interakcji nie tylko z psem, ale również z rówieśnikami oraz dorosłymi.

A zatem pies może okazać się najlepszym terapeutą dla dziecka. Może ośmielać wycofane dzieci, a jednocześnie uspokajać te nadmiernie pobudzone. Ponadto motywuje do nauki i zabawy. Wyzwala pozytywne instynkty, a do tego uczy, jak postępować z innymi zwierzętami oraz osobami. Czego potrzeba więcej?

Pies do dogoterapii, czyli jaki?

Pies jest niezbędny do dogoterapii, ale nie każdy z nich sprawdzi się w tej roli. Musi on bowiem spełniać szereg kryteriów, aby zapewnić pozytywne i bezpieczne zachowania w stosunku do dzieci.

Jaki zatem powinien być pies w dogoterapii? Kluczowy jest temperament. Pies musi wykazywać się spokojem i cierpliwością, szczególnie w obecności głośnych i energicznych dzieci. Ważne jest także, aby tolerował różne zachowania, w tym dotyk i głośne dźwięki, bez przejawiania agresji czy lęku.

Tym samym w dogoterapii najczęściej sprawdzają się takie rasy jak:

  • Retriever
  • Spaniel
  • Beagle
  • Nowofundland
  • Alaskan Malamute

Ponadto pies musi przejść specjalne szkolenie i zdać egzamin w Polskim Towarzystwie Kynoterapeutycznym. Uzyskany certyfikat należy zaś odnawiać co 12 miesięcy.

Dzięki takim wymaganiom rodzice mogą mieć pewność, że dogoterapia w przedszkolu odbywa się w bezpieczny i efektywny sposób.

Podsumowanie

Przytulanie się, głaskanie czy czesanie psa przynosi nie tylko przyjemność, ale także zapewnia poczucie bezpieczeństwa, łagodzi smutek, rozluźnia, a nawet pomaga odrzucić negatywne emocje. Z tego powodu dogoterapia cieszy się tak dużym powodzeniem nie tylko w przedszkolach, ale również na późniejszych etapach rozwoju i nauki.