Statut

Statut

Niepublicznego Przedszkola Językowo-Sportowego

WInnERS

 

Postanowienia ogólne

§1

  1. Niepubliczne Przedszkole Językowo – Sportowe WinnERS, zwane dalej „przedszkolem” jest
    przedszkolem niepublicznym, które:

    1. prowadzi płatne nauczanie i wychowanie w zakresie wychowania przedszkolnego
    2. przeprowadza rekrutację w oparciu o własne zasady
    3. zatrudnia nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje
  2. Siedziba przedszkola znajduje się w Tuszynie Lesie przy ul. Kazimierza Pułaskiego 10.
  3. Organem prowadzącym jest Niepubliczne Przedszkole Językowo-Sportowe Winners s.c., Katarzyna Cieślak, PESEL: 80013018988 oraz Katarzyna Rosińska, PESEL: 00312703024 działające w ramach spółki cywilnej o numerze NIP: 7282790843.
  4. Funkcję Dyrektora pełni mgr Katarzyna Cieślak.
  5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest Kuratorium Oświaty w Łodzi.
  6. Nazwa przedszkola brzmi: Niepubliczne Przedszkole Językowo-Sportowe WInnERS.

 

§2

  1. Niepubliczne Przedszkole Językowo-Sportowe WInnERS, zwane dalej „przedszkolem” jest placówką niepubliczną ogólnodostępną.
  2. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o prawie oświatowym z dnia 14 grudnia 2016 roku. Prawo oświatowe (Dz. U. 2023r. Poz.900 ze zm. ), rozporządzeniach wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego poprzez:
    1. wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi,
    2. sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola,
    3. współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci i przygotowanie ich do nauki szkolnej,
    4. umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i narodowej,
    5. stworzenie dzieciom niepełnosprawnym takich warunków, aby mogły włączyć się w grupę rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków i aby niepełnosprawność nie decydowała o ich powodzeniu w kontaktach z rówieśnikami,
    6. organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, wspieranie rozwoju dzieci niepełnosprawnych poprzez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, wczesnego wspomagania, wdrożenie form i programów nauczania dostosowanych dla dzieci niepełnosprawnych oraz prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
  3. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów:
    1. zwiększenie dostępności zajęć edukacyjnych na poziomie przedszkolnym,
    2. stworzenie miejsca bezpiecznego i przyjaznego dzieciom,
    3. zapewnienie dzieciom możliwości uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, takich jak: językowe, sportowe, taneczne, plastyczne, kulinarne – umożliwiających kształtowanie  zainteresowań, rozwijanie uzdolnień, a także wspieranie wszechstronnego rozwoju,
    4. rozwijanie umiejętności mówienia, słuchania, sprawności fizycznej, manualnej, językowej, ciekawości świata, poczucia humoru,
    5. kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
    6. kształtowania wrażliwości rodzinnej, religijnej i patriotycznej,
    7. współdziałanie ze specjalistami: psychologiem, logopedą, pedagogiem specjalnym,
    8. współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) dzieci w celu zapewnienia dzieciom odpowiednich warunków do wszechstronnego rozwoju,
    9. zorganizowanie bezpiecznych warunków lokalowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp i ochrony przeciwpożarowej,
    10. wyrównywanie szans w początkowej fazie edukacji, czyli już na etapie przedszkolnym, kiedy najbardziej można kształtować predyspozycje edukacyjne przyszłych uczniów.

 

Organy przedszkola
§3

  1. Organem przedszkola jest Dyrektor,
  2. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pomocy nauczycieli i innych pracowników,
  3. Zadania Dyrektora są następujące:
    1. kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
    2. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
    3. współpraca z rodzicami,
    4. kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
    5. podejmowanie decyzji o przyjęciu i skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego,
    6. zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami kodeksu pracy, bhp i p.poż,
    7. przydzielanie nagród lub udzielanie kar porządkowych pracownikom,
    8. zawieranie z rodzicami umów o świadczeniu usług pedagogiczno- dydaktyczno – wychowawczych,
    9. zbieranie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
    10. prowadzenie i przechowywanie określonej szczegółowymi przepisami dokumentacji działalności przedszkola,
    11. opracowanie oraz dokonywanie zmian w statucie przedszkola,
    12. zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu,
    13. dysponowanie i zarządzanie finansami i majątkiem przedszkola,
    14. informowanie dyrektora szkoły obwodowej o niespełnieniu przez dziecko zapisane do placówki obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
    15. zmianę wysokości czesnego oraz stawki żywieniowej,
    16. zmianę liczby godzin funkcjonowania placówki w ciagu roku szkolnego oraz w okresie wakacyjnym,
    17. delegowanie uprawnień w przypadku nieobecności dyrektora, z wyłączeniem spraw finansowych i kadrowych.

 

Organizacja przedszkola

§4

  1. Przedszkole otwarte jest od 1 września do 31 sierpnia (włącznie) z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i dni ustalonych przez Dyrektora przedszkola.
  2. Przedszkole pracuje w godzinach od 7.00 do 17.00 w dni robocze, tj. od poniedziałku do piątku. Godziny funkcjonowania mogą zostać skrócone na czas dyżuru wakacyjnego, w przypadku absencji kadry, braku bieżącej wody czy wyłączeniem prądu.
  3. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział. Oddział składa się z dzieci w zbliżonym do siebie wieku. Liczbę oddziałów oraz czas pracy poszczególnych oddziałów ustala organ prowadzący.
    • Do Przedszkola przyjmowane są dzieci od 3 do 6 lat.
  4. Organizację dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora przedszkola. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest on dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
    • Liczba miejsc w przedszkolu wynosi (w zależności od Przedszkola).
  5. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
    • odpowiednią ilość miejsca do przeprowadzania zajęć dla poszczególnych grup z wyposażeniem przystosowanym do wieku dziecka,
    • odpowiednią ilość sanitariatów dla dzieci, w tym wydzielony dla personelu,
    • szatnię dla dzieci,
    • pomieszczenie przechowywania i wydawania posiłków według wymogów sanepidu,
    • pokój Dyrektora oddziału,
    • pokój socjalny dla pracowników,
    • ogrodzony plac zabaw wyposażony w sprzęt i urządzenia terenowe, dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci,
  6. Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych) lub przez pisemnie przez nich upoważnione inne osoby dorosłe, gwarantujące dziecku pełne bezpieczeństwo w drodze do domu, a wymienione w pisemnym wykazie osób upoważnionych do jego odbioru.
  7. Nie dopuszcza się odbierania dzieci przez osoby nieletnie nawet za zgodą rodziców (opiekunów prawnych).
  8. Rodzice zobowiązani są zaprowadzać dziecko do szatni.
  9. Dziecko, które nie zostało odebrane do godz. 17.00 pozostaje w przedszkolu pod opieką nauczyciela, a za ten czas naliczona jest dodatkowa odpłatność wg ustalonej wcześniej stawki.
  10. Postępowanie w przypadku zawieszenia zajęć – podstawa prawna: ustawa o prawie oświatowym z dnia 27 września 2023 art. 125a (Dz. U. 2023r. poz. 900 t.j.)
    1. W przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z:
      • organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
      • temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażające zdrowiu dzieci;
      • zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
      • innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do zorganizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
    2. Materiały niezbędne do realizacji podstawy programowej będą przesyłane pocztą elektroniczną na adres rodzica i na bieżąco omawiane podczas spotkań online raz w tygodniu. Uczestnictwo rodzica w spotkaniu online będzie potwierdzeniem obecności dziecka.

 

Prawa i obowiązki pracowników przedszkola

§5

  1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli, pomoce nauczycieli, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedę, konserwatora urządzeń, specjalistów terapii oraz pracowników obsługi.
  2. Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy i stażystów.
  3. Prawa i obowiązki osób zatrudnionych określają umowy zawarte z personelem przedszkola w oparciu o obowiązujące przepisy.
  4. Nauczyciel, pomoc nauczyciela, pracownicy obsługi mają prawo do:
    • bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
    • wynagrodzenia za wykonaną pracę,
    • wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby, wypadku w drodze do lub z pracy, choroby w czasie ciąży,
    • urlopu wypoczynkowego, bezpłatnego, macierzyńskiego, szkoleniowego, wychowawczego.
  5. Zadania nauczyciela przedszkola:
    • Planowanie i prowadzenie pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującym programem/programami, wynikającymi z realizacji podstawy programowej, koncepcji pedagogicznej przedszkola/planu pracy przedszkola oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość.
    • Realizowanie procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego z uwzględnieniem „zalecanych warunków realizacji” podstawy programowej.
    • Wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań.
    • Prowadzenie obserwacji pedagogicznych/diagnozy pedagogicznej, mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, dokonywanie ewaluacji rozwoju dziecka oraz dokumentowanie tych działań.
    • Stosowanie twórczych i efektywnych metod nauczania i wychowania.
    • Wykorzystywanie czasu pracy na wyłączną działalność z wychowankami, z uwzględnieniem różnych form pracy z dziećmi, form organizacyjnych oraz metod.
    • Dostosowanie metod, form pracy i zagospodarowanie przestrzeni edukacyjnej do potrzeb, możliwości, zainteresowań, wieku – tj. specyficznych potrzeb wychowanka.
    • Bezwzględne przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć i zabaw w budynku przedszkola oraz poza nim, podczas spacerów, wycieczek, plenerów artystycznych, prac użytecznych, itp.
    • Przestrzeganie obowiązujących w przedszkolu regulaminów i instrukcji w tym zakresie.
    • Niepozostawianie dzieci bez opieki.
    • Wymaganie opieki pracownika obsługi przy zajęciach i czynnościach dzieci, podczas których nauczyciel musi szczególnie zadbać o bezpieczeństwo wychowanków np.: praca z narzędziami, spacery, wycieczki, pobyt w toalecie, w szatni, uroczystości wewnętrzne i zewnętrzne, prace użyteczne, pobyt w ogrodzie.
    • Wspieranie i aktywizowanie działań pracowników obsługi przydzielonych do grupy w zakresie utrzymywania ładu, porządku i czystości w sali.
    • Uczestniczenie w uroczystościach i przedsięwzięciach z dziećmi i na rzecz dzieci wynikających z przyjętego harmonogramu uroczystości i imprez przedszkolnych.
    • Współpraca z personelem kuchennym w zakresie ustaleń żywieniowych dzieci będących na diecie.
    • Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną.
  6. Nauczyciel prowadzący zajęcia ma obowiązek:
    • współpracować z rodzicami (opiekunami) dzieci w sprawach wychowania i nauczania;
    • informować rodziców o postępach, trudnościach dziecka, zapoznawać ich z programem wychowania;
    • korzystać z pomocy rodziców w sprawowaniu opieki nad dzieckiem;
    • dbać, by prace dzieci były umieszczane w miejscu widocznym dla rodziców;
    • zamieszczać informacje na tablicy ogłoszeń;
    • informować rodziców o bieżących sprawach w przedszkolu;
    • przygotowywać konspekty, rzetelnie przeprowadzać zajęcia i dbać o realizację programu nauczania;
    • prowadzić systematyczne obserwacje dzieci w zakresie poszczególnych sfer ich rozwoju i prowadzić dzienniki obserwacji;
    • zapewnić dzieciom bezpieczne warunki zabawy i nauki w przedszkolu;
    • współpracować ze specjalistami, np.: logopedą, psychologiem, pedagogiem specjalnym, terapeutą integracji sensorycznej, itp.;
    • powiadomić rodziców dziecka o wszelkich objawach choroby zauważonych u dziecka podczas jego przebywania w przedszkolu.
  7. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć:
    1. nauczyciel prowadzący zajęcia realizuje program wychowania przedszkolnego, stanowiący opis realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
    2. nauczyciel dokumentuje przebieg działalności opiekuńczo-wychowawczej w formie dziennika zajęć;
    3. Nauczyciel prowadzący zajęcia indywidualne z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych ma obowiązek prowadzenia dziennika zajęć specjalistycznych;
    4. nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z pomocą nauczyciela odpowiada za zapewnienie dzieciom bezpiecznych warunków w czasie pobytu w przedszkolu;
    5. nauczyciel i pomoc nauczyciela prowadzą obserwacje dzieci w celu poznania ich potrzeb rozwojowych, umiejętności, problemów;
    6. nauczyciel i pomoc nauczyciela gotowi są udzielać porad rodzicom w zakresie pracy z dziećmi.
  8. Pomoc nauczyciela ma obowiązek:
    1. pomóc nauczycielowi w przygotowaniu środków dydaktycznych do zajęć;
    2. uczestniczyć w zabawach dowolnych i zorganizowanych;
    3. dbać o ład i czystość w salach oraz sanitariatach;
    4. brać udział w dekoracji sali, stosownie do potrzeb nauczyciela;
    5. pomóc przy prowadzeniu wycieczek, uroczystości, itp.;
    6. dbać o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie dzieci;
    7. pomóc w czynnościach samoobsługowych dzieci;
    8. zgłaszać nauczycielowi wszelkie zagrożenia dla dzieci oraz zniszczenia sprzętu;
    9. dbać o dobrą atmosferę pracy życzliwą dla dzieci;
    10. wykonywać inne czynności związane z zajmowanym stanowiskiem i organizacją pracy przedszkola, a zleconych przez Dyrektora.
  9. Pracownik obsługi ma obowiązek:
    1. utrzymywać pomieszczenia przedszkola w czystości;
    2. dbać o ład i czystość na klatkach schodowych, szatni, korytarzu, sanitariatach;
    3. porcjować i rozkładać posiłki dla dzieci;
    4. sporządzać listę zakupów środków chemicznych do przedszkola;
    5. zgłaszać usterki i awarie.

 

Sposób uzyskiwania środków finansowych

§6

  1. Środki finansowe przeznaczane na działalność przedszkola pochodzą z:
    1. opłaty stałej uiszczanej przez rodziców i opiekunów dzieci uczęszczających do przedszkola w postaci wpłaty czesnego:
      • opłata czesnego dotyczy zajęć edukacyjnych oraz niektórych zajęć dodatkowych,
      • opłata za wyżywienie według ustalonej stawki przez firmę cateringową (wsad do kotła),
    2. bezzwrotnej opłaty odstępnego,
    3. dotacji z budżetu gminy,
    4. środków własnych,
    5. darowizn,
    6. innych źródeł, takich jak np.: środków unijnych, festynów, kiermaszy.
  2. Przedszkole może organizować odpłatne grupy popołudniowe i weekendowe.

 

Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola

§7

  1. Zapisy odbywają się każdego roku w terminie wyznaczonym przez Dyrektora placówki.
  2. O przyjęciu dzieci do przedszkola decyduje kolejność zgłoszeń przy zachowaniu następujących zasad:
    1. pierwszeństwo mają dzieci już uczęszczające do przedszkola,
    2. rodzeństwo dzieci uczęszczających do przedszkola,
    3. w ciągu roku szkolnego dzieci mogą być przyjmowane do przedszkola, jeśli są wolne miejsca.
  3. Warunkiem przyjęcia do przedszkola jest wpłacenie kwoty odstępnego, wypełnienie karty zgłoszenia, podpisanie umowy o świadczenie usług edukacyjno-opiekuńczych.

 

Prawa i obowiązki uczniów

§8

  1. Warunki pobytu dziecka w przedszkolu:
    1. wychowankowie przedszkola mają prawo do:
      • przebywania w bezpiecznym pomieszczeniu, w atmosferze życzliwości i w poszanowaniu ich godności;
      • właściwie zorganizowanego procesu edukacyjno-opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny oraz założeniami programu nauczania;
      • właściwej opieki;
      • poszanowania jego prywatności i własności;
      • ochrony zdrowia, wypoczynku i czasu wolnego;
    2. dzieci uczęszczające do przedszkola mogą być ubezpieczone od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).
    3. do przedszkola mogą uczęszczać tylko dzieci zdrowe.
  2. Obowiązki wychowanków:
    1. przestrzegania zasad panujących w przedszkolu;
    2. traktowania rówieśników i wychowawców z szacunkiem i życzliwością;
    3. dbania o zabawki i pomoce dydaktyczne;
    4. uczestnictwa w zajęciach edukacyjno–rozwojowych;
  3. Dziecko może zostać skreślone przez Dyrektora z listy dzieci uczęszczających do przedszkola, gdy:
    1. rodzic nie uiści opłaty stałej po wezwaniu do zapłaty za jeden miesiąc;
    2. zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu innych dzieci;
    3. nastąpi brak współpracy pomiędzy rodzicami (opiekunami) dziecka a pracownikami przedszkola w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych.

    Rodzicom przysługuje prawo do odwołania się od decyzji o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola. Odwołanie należy złożyć Łódzkiemu Kuratorowi Oświaty w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji.

 

Postanowienia końcowe

§9

  1. Niepubliczne Przedszkole Językowo-Sportowe WInnERS prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej:
    1. Dyrektora przedszkola,
    2. nauczycieli i pomoc nauczycieli,
    3. zatrudnionych specjalistów,
    4. rodziców/opiekunów prawnych dzieci,
    5. pracowników obsługi.
  3. Wszelkie zmiany w statucie Niepublicznego Przedszkola Językowo-Sportowego WInnERS podejmowane są przez organ prowadzący, czyli przez Niepubliczne Przedszkole Językowo-Sportowe Winners s.c. w Tuszynie przy ul. Pułaskiego 10 – Katarzyna Cieślak, Katarzyna Rosińska.
  4. Statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2012 r.