Statut
Niepublicznego Przedszkola Językowo-Sportowego
WInnERS
Postanowienia ogólne
§1
- Niepubliczne Przedszkole Językowo – Sportowe WinnERS, zwane dalej „przedszkolem” jest
przedszkolem niepublicznym, które:
- prowadzi płatne nauczanie i wychowanie w zakresie wychowania przedszkolnego
- przeprowadza rekrutację w oparciu o własne zasady
- zatrudnia nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje
- Siedziba przedszkola znajduje się w Tuszynie Lesie przy ul. Kazimierza Pułaskiego 10.
- Organem prowadzącym jest Niepubliczne Przedszkole Językowo-Sportowe Winners s.c., Katarzyna Cieślak, PESEL: 80013018988 oraz Katarzyna Rosińska, PESEL: 00312703024 działające w ramach spółki cywilnej o numerze NIP: 7282790843.
- Funkcję Dyrektora pełni mgr Katarzyna Cieślak.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest Kuratorium Oświaty w Łodzi.
- Nazwa przedszkola brzmi: Niepubliczne Przedszkole Językowo-Sportowe WInnERS.
§2
- Niepubliczne Przedszkole Językowo-Sportowe WInnERS, zwane dalej „przedszkolem” jest placówką niepubliczną ogólnodostępną.
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o prawie oświatowym z dnia 14 grudnia 2016 roku. Prawo oświatowe (Dz. U. 2023r. Poz.900 ze zm. ), rozporządzeniach wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego poprzez:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi,
- sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola,
- współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci i przygotowanie ich do nauki szkolnej,
- umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i narodowej,
- stworzenie dzieciom niepełnosprawnym takich warunków, aby mogły włączyć się w grupę rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków i aby niepełnosprawność nie decydowała o ich powodzeniu w kontaktach z rówieśnikami,
- organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, wspieranie rozwoju dzieci niepełnosprawnych poprzez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, wczesnego wspomagania, wdrożenie form i programów nauczania dostosowanych dla dzieci niepełnosprawnych oraz prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów:
- zwiększenie dostępności zajęć edukacyjnych na poziomie przedszkolnym,
- stworzenie miejsca bezpiecznego i przyjaznego dzieciom,
- zapewnienie dzieciom możliwości uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, takich jak: językowe, sportowe, taneczne, plastyczne, kulinarne – umożliwiających kształtowanie zainteresowań, rozwijanie uzdolnień, a także wspieranie wszechstronnego rozwoju,
- rozwijanie umiejętności mówienia, słuchania, sprawności fizycznej, manualnej, językowej, ciekawości świata, poczucia humoru,
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
- kształtowania wrażliwości rodzinnej, religijnej i patriotycznej,
- współdziałanie ze specjalistami: psychologiem, logopedą, pedagogiem specjalnym,
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) dzieci w celu zapewnienia dzieciom odpowiednich warunków do wszechstronnego rozwoju,
- zorganizowanie bezpiecznych warunków lokalowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp i ochrony przeciwpożarowej,
- wyrównywanie szans w początkowej fazie edukacji, czyli już na etapie przedszkolnym, kiedy najbardziej można kształtować predyspozycje edukacyjne przyszłych uczniów.
Organy przedszkola
§3
- Organem przedszkola jest Dyrektor,
- Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pomocy nauczycieli i innych pracowników,
- Zadania Dyrektora są następujące:
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- współpraca z rodzicami,
- kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- podejmowanie decyzji o przyjęciu i skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego,
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami kodeksu pracy, bhp i p.poż,
- przydzielanie nagród lub udzielanie kar porządkowych pracownikom,
- zawieranie z rodzicami umów o świadczeniu usług pedagogiczno- dydaktyczno – wychowawczych,
- zbieranie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
- prowadzenie i przechowywanie określonej szczegółowymi przepisami dokumentacji działalności przedszkola,
- opracowanie oraz dokonywanie zmian w statucie przedszkola,
- zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu,
- dysponowanie i zarządzanie finansami i majątkiem przedszkola,
- informowanie dyrektora szkoły obwodowej o niespełnieniu przez dziecko zapisane do placówki obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
- zmianę wysokości czesnego oraz stawki żywieniowej,
- zmianę liczby godzin funkcjonowania placówki w ciagu roku szkolnego oraz w okresie wakacyjnym,
- delegowanie uprawnień w przypadku nieobecności dyrektora, z wyłączeniem spraw finansowych i kadrowych.
Organizacja przedszkola
§4
- Przedszkole otwarte jest od 1 września do 31 sierpnia (włącznie) z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i dni ustalonych przez Dyrektora przedszkola.
- Przedszkole pracuje w godzinach od 7.00 do 17.00 w dni robocze, tj. od poniedziałku do piątku. Godziny funkcjonowania mogą zostać skrócone na czas dyżuru wakacyjnego, w przypadku absencji kadry, braku bieżącej wody czy wyłączeniem prądu.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział. Oddział składa się z dzieci w zbliżonym do siebie wieku. Liczbę oddziałów oraz czas pracy poszczególnych oddziałów ustala organ prowadzący.
- Do Przedszkola przyjmowane są dzieci od 3 do 6 lat.
- Organizację dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora przedszkola. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest on dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
- Liczba miejsc w przedszkolu wynosi (w zależności od Przedszkola).
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- odpowiednią ilość miejsca do przeprowadzania zajęć dla poszczególnych grup z wyposażeniem przystosowanym do wieku dziecka,
- odpowiednią ilość sanitariatów dla dzieci, w tym wydzielony dla personelu,
- szatnię dla dzieci,
- pomieszczenie przechowywania i wydawania posiłków według wymogów sanepidu,
- pokój Dyrektora oddziału,
- pokój socjalny dla pracowników,
- ogrodzony plac zabaw wyposażony w sprzęt i urządzenia terenowe, dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci,
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych) lub przez pisemnie przez nich upoważnione inne osoby dorosłe, gwarantujące dziecku pełne bezpieczeństwo w drodze do domu, a wymienione w pisemnym wykazie osób upoważnionych do jego odbioru.
- Nie dopuszcza się odbierania dzieci przez osoby nieletnie nawet za zgodą rodziców (opiekunów prawnych).
- Rodzice zobowiązani są zaprowadzać dziecko do szatni.
- Dziecko, które nie zostało odebrane do godz. 17.00 pozostaje w przedszkolu pod opieką nauczyciela, a za ten czas naliczona jest dodatkowa odpłatność wg ustalonej wcześniej stawki.
- Postępowanie w przypadku zawieszenia zajęć – podstawa prawna: ustawa o prawie oświatowym z dnia 27 września 2023 art. 125a (Dz. U. 2023r. poz. 900 t.j.)
- W przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z:
- organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażające zdrowiu dzieci;
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do zorganizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Materiały niezbędne do realizacji podstawy programowej będą przesyłane pocztą elektroniczną na adres rodzica i na bieżąco omawiane podczas spotkań online raz w tygodniu. Uczestnictwo rodzica w spotkaniu online będzie potwierdzeniem obecności dziecka.
Prawa i obowiązki pracowników przedszkola
§5
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli, pomoce nauczycieli, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedę, konserwatora urządzeń, specjalistów terapii oraz pracowników obsługi.
- Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy i stażystów.
- Prawa i obowiązki osób zatrudnionych określają umowy zawarte z personelem przedszkola w oparciu o obowiązujące przepisy.
- Nauczyciel, pomoc nauczyciela, pracownicy obsługi mają prawo do:
- bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
- wynagrodzenia za wykonaną pracę,
- wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby, wypadku w drodze do lub z pracy, choroby w czasie ciąży,
- urlopu wypoczynkowego, bezpłatnego, macierzyńskiego, szkoleniowego, wychowawczego.
- Zadania nauczyciela przedszkola:
- Planowanie i prowadzenie pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującym programem/programami, wynikającymi z realizacji podstawy programowej, koncepcji pedagogicznej przedszkola/planu pracy przedszkola oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość.
- Realizowanie procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego z uwzględnieniem „zalecanych warunków realizacji” podstawy programowej.
- Wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań.
- Prowadzenie obserwacji pedagogicznych/diagnozy pedagogicznej, mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, dokonywanie ewaluacji rozwoju dziecka oraz dokumentowanie tych działań.
- Stosowanie twórczych i efektywnych metod nauczania i wychowania.
- Wykorzystywanie czasu pracy na wyłączną działalność z wychowankami, z uwzględnieniem różnych form pracy z dziećmi, form organizacyjnych oraz metod.
- Dostosowanie metod, form pracy i zagospodarowanie przestrzeni edukacyjnej do potrzeb, możliwości, zainteresowań, wieku – tj. specyficznych potrzeb wychowanka.
- Bezwzględne przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć i zabaw w budynku przedszkola oraz poza nim, podczas spacerów, wycieczek, plenerów artystycznych, prac użytecznych, itp.
- Przestrzeganie obowiązujących w przedszkolu regulaminów i instrukcji w tym zakresie.
- Niepozostawianie dzieci bez opieki.
- Wymaganie opieki pracownika obsługi przy zajęciach i czynnościach dzieci, podczas których nauczyciel musi szczególnie zadbać o bezpieczeństwo wychowanków np.: praca z narzędziami, spacery, wycieczki, pobyt w toalecie, w szatni, uroczystości wewnętrzne i zewnętrzne, prace użyteczne, pobyt w ogrodzie.
- Wspieranie i aktywizowanie działań pracowników obsługi przydzielonych do grupy w zakresie utrzymywania ładu, porządku i czystości w sali.
- Uczestniczenie w uroczystościach i przedsięwzięciach z dziećmi i na rzecz dzieci wynikających z przyjętego harmonogramu uroczystości i imprez przedszkolnych.
- Współpraca z personelem kuchennym w zakresie ustaleń żywieniowych dzieci będących na diecie.
- Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia ma obowiązek:
- współpracować z rodzicami (opiekunami) dzieci w sprawach wychowania i nauczania;
- informować rodziców o postępach, trudnościach dziecka, zapoznawać ich z programem wychowania;
- korzystać z pomocy rodziców w sprawowaniu opieki nad dzieckiem;
- dbać, by prace dzieci były umieszczane w miejscu widocznym dla rodziców;
- zamieszczać informacje na tablicy ogłoszeń;
- informować rodziców o bieżących sprawach w przedszkolu;
- przygotowywać konspekty, rzetelnie przeprowadzać zajęcia i dbać o realizację programu nauczania;
- prowadzić systematyczne obserwacje dzieci w zakresie poszczególnych sfer ich rozwoju i prowadzić dzienniki obserwacji;
- zapewnić dzieciom bezpieczne warunki zabawy i nauki w przedszkolu;
- współpracować ze specjalistami, np.: logopedą, psychologiem, pedagogiem specjalnym, terapeutą integracji sensorycznej, itp.;
- powiadomić rodziców dziecka o wszelkich objawach choroby zauważonych u dziecka podczas jego przebywania w przedszkolu.
- Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć:
- nauczyciel prowadzący zajęcia realizuje program wychowania przedszkolnego, stanowiący opis realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
- nauczyciel dokumentuje przebieg działalności opiekuńczo-wychowawczej w formie dziennika zajęć;
- Nauczyciel prowadzący zajęcia indywidualne z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych ma obowiązek prowadzenia dziennika zajęć specjalistycznych;
- nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z pomocą nauczyciela odpowiada za zapewnienie dzieciom bezpiecznych warunków w czasie pobytu w przedszkolu;
- nauczyciel i pomoc nauczyciela prowadzą obserwacje dzieci w celu poznania ich potrzeb rozwojowych, umiejętności, problemów;
- nauczyciel i pomoc nauczyciela gotowi są udzielać porad rodzicom w zakresie pracy z dziećmi.
- Pomoc nauczyciela ma obowiązek:
- pomóc nauczycielowi w przygotowaniu środków dydaktycznych do zajęć;
- uczestniczyć w zabawach dowolnych i zorganizowanych;
- dbać o ład i czystość w salach oraz sanitariatach;
- brać udział w dekoracji sali, stosownie do potrzeb nauczyciela;
- pomóc przy prowadzeniu wycieczek, uroczystości, itp.;
- dbać o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie dzieci;
- pomóc w czynnościach samoobsługowych dzieci;
- zgłaszać nauczycielowi wszelkie zagrożenia dla dzieci oraz zniszczenia sprzętu;
- dbać o dobrą atmosferę pracy życzliwą dla dzieci;
- wykonywać inne czynności związane z zajmowanym stanowiskiem i organizacją pracy przedszkola, a zleconych przez Dyrektora.
- Pracownik obsługi ma obowiązek:
- utrzymywać pomieszczenia przedszkola w czystości;
- dbać o ład i czystość na klatkach schodowych, szatni, korytarzu, sanitariatach;
- porcjować i rozkładać posiłki dla dzieci;
- sporządzać listę zakupów środków chemicznych do przedszkola;
- zgłaszać usterki i awarie.
Sposób uzyskiwania środków finansowych
§6
- Środki finansowe przeznaczane na działalność przedszkola pochodzą z:
- opłaty stałej uiszczanej przez rodziców i opiekunów dzieci uczęszczających do przedszkola w postaci wpłaty czesnego:
- opłata czesnego dotyczy zajęć edukacyjnych oraz niektórych zajęć dodatkowych,
- opłata za wyżywienie według ustalonej stawki przez firmę cateringową (wsad do kotła),
- bezzwrotnej opłaty odstępnego,
- dotacji z budżetu gminy,
- środków własnych,
- darowizn,
- innych źródeł, takich jak np.: środków unijnych, festynów, kiermaszy.
- Przedszkole może organizować odpłatne grupy popołudniowe i weekendowe.
Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola
§7
- Zapisy odbywają się każdego roku w terminie wyznaczonym przez Dyrektora placówki.
- O przyjęciu dzieci do przedszkola decyduje kolejność zgłoszeń przy zachowaniu następujących zasad:
- pierwszeństwo mają dzieci już uczęszczające do przedszkola,
- rodzeństwo dzieci uczęszczających do przedszkola,
- w ciągu roku szkolnego dzieci mogą być przyjmowane do przedszkola, jeśli są wolne miejsca.
- Warunkiem przyjęcia do przedszkola jest wpłacenie kwoty odstępnego, wypełnienie karty zgłoszenia, podpisanie umowy o świadczenie usług edukacyjno-opiekuńczych.
Prawa i obowiązki uczniów
§8
- Warunki pobytu dziecka w przedszkolu:
- wychowankowie przedszkola mają prawo do:
- przebywania w bezpiecznym pomieszczeniu, w atmosferze życzliwości i w poszanowaniu ich godności;
- właściwie zorganizowanego procesu edukacyjno-opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny oraz założeniami programu nauczania;
- właściwej opieki;
- poszanowania jego prywatności i własności;
- ochrony zdrowia, wypoczynku i czasu wolnego;
- dzieci uczęszczające do przedszkola mogą być ubezpieczone od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).
- do przedszkola mogą uczęszczać tylko dzieci zdrowe.
- Obowiązki wychowanków:
- przestrzegania zasad panujących w przedszkolu;
- traktowania rówieśników i wychowawców z szacunkiem i życzliwością;
- dbania o zabawki i pomoce dydaktyczne;
- uczestnictwa w zajęciach edukacyjno–rozwojowych;
- Dziecko może zostać skreślone przez Dyrektora z listy dzieci uczęszczających do przedszkola, gdy:
- rodzic nie uiści opłaty stałej po wezwaniu do zapłaty za jeden miesiąc;
- zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu innych dzieci;
- nastąpi brak współpracy pomiędzy rodzicami (opiekunami) dziecka a pracownikami przedszkola w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych.
Rodzicom przysługuje prawo do odwołania się od decyzji o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola. Odwołanie należy złożyć Łódzkiemu Kuratorowi Oświaty w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji.
Postanowienia końcowe
§9
- Niepubliczne Przedszkole Językowo-Sportowe WInnERS prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej:
- Dyrektora przedszkola,
- nauczycieli i pomoc nauczycieli,
- zatrudnionych specjalistów,
- rodziców/opiekunów prawnych dzieci,
- pracowników obsługi.
- Wszelkie zmiany w statucie Niepublicznego Przedszkola Językowo-Sportowego WInnERS podejmowane są przez organ prowadzący, czyli przez Niepubliczne Przedszkole Językowo-Sportowe Winners s.c. w Tuszynie przy ul. Pułaskiego 10 – Katarzyna Cieślak, Katarzyna Rosińska.
- Statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2012 r.